lördag, november 14

Mållös

Nej, detta kommer inte att bli ännu ett inlägg om Elmanders kvalitet som anfallare. Istället syftar rubriken på den känsla som jag kände när jag insåg vilken film som är årets "julfilm". Ja, ni vet filmerna som brukar ha premiär runt julen och väntas dra storpublik till biograferna.

"Sagan om ringen"-filmerna var väl "julfilmer" om jag minns rätt.

I år är det inte Frodo som äntrar duken utan Loffe Carlsson...yepp, Göta Kanal 3 är tydligen inspelad har premiär på juldagen.

Den första filmen får man väl kalla någorlunda lyckad. Som barn med outvecklade humorsmaklökar skrattade man gott åt den olycksamma kanotisten och Loffes förutsägbara skämt levererade på fräck stockholmska. Filmen gick hem i stugorna.

Utbudet av humor i Sverige på den tiden var magert och i allmänhet på buskisnivå.

Tvåan har jag inte sett och jag litar fullständigt på vänner som bekräftat min instinktiva bedömning att filmen är totalt värdelös. Å detta väljer man alltså att följa upp med en 3:a. Källor på nätet talar dessutom om att en fyra är spikad och en eventuell femma finns i planeringen.

Skam den som ger sig, brukar man säga men på allvar: Ge dig Loffe! 80-talet är över för längesedan...

Lucka 14: Yrrol - den bästa svenska film någonsin!

Inga kommentarer: