söndag, april 5

Fransk hotdog på Sibylla

Nu får det verkligen inte bli fler snedsteg i marschen mot vår och sommar. Men jag fruktar att begreppet Aprilväder inte kommit till helt utav en slump.

Frågan är bara om man orkar med att utsättas för ytterligare tortyr i form av horisontellt snöfall och isande vindar som ger "brain-freeze" vid varje inandning och får näshåren att ramla ut som miniatyristappar. Jag är osäker, men mänsklighetens överlevnadsförmåga har överraskat förr.

Det vårtecken som jag kanske uppskattar mest efter tussilagons uppdykande skedde i helgen. Den allsvenska säsongspremiären. Logiskt sett så borde det huvudsakligen just vara premiärens tydliga signal om att vintern verkligen är över som gör den så efterlängtad. För det är ju helt oförklarbart att man känner ett sug efter allsvenska matcher när man hela vintern matats med toppfotboll från ligorna i England, Italien & Spanien och som extra dessert - Champions League.

Lite som att regelbundet bli bjuden på middag på Dahlgrens matbar och ändå längta till det kommande besöket på det lokala Sibyllahaket.


Årets verkliga happening i allsvenskan har dessvärre kommit lite i skymundan. Det snackas vitt o brett om nya heta spelare och kanske framförallt om de nya arenorna i Malmö resp Göteborg å hur bra detta är för allsvenskan.

Jo. visst är det bra. Alldeles förträffligt.


Men årets happening och kvalitetshöjare är trots allt att vi slipper dessa urusla amatördomare som gäckat serien under alla år. I år är det premiär för proffsdomarna! Nja, inte alla är proffs, så några amatörer får vi fortfarande stå ut med om jag fattat saken rätt. Men ändå. Flera domare har nu dömandet som sitt levebröd och därmed uppstår en hel del nya frågeställningar.


Kan en domare få sparken för att han inte gör sitt jobb korrekt? Är lönen resultatbaserad? Är offentlig kritik mot mindre bra domarna numera tillåtet, eftersom de faktiskt ska vara proffs på sin område?


Det ska bli utomordentligt intressant att se vilken effekt det ger att avlöna dessa (fd?) högst mediokra rättsskipare i svart o vitt. Naivt nog håller jag båda tummarna!


I veckan slutförde jag två november-uppdrag som lagts lite på is. Madagaskar 2 & Max Payne hyrdes och som bonus såg jag Män som hatar kvinnor på bio. Mer om detta inom kort.

Fotnot: Bilden har jag "lånat" från http://fotoblogg.wordpress.com. Rätt mycket fina bilder där.

Inga kommentarer: