lördag, april 18

Yrkesstolthet

För ett antal år sedan stridsmålade jag mig och jagade luftlandsatta ryssar med en pansarbandvagn i norra Skåne. Det kan tyckas strategiskt dumt av ryssarna att dumpa sin invasionsstyrka på Hovdala, men för oss var det praktiskt då det låg på lagom avstånd från regementet.

Flera av mina lumparkamrater kom från högskolestäder och bland dessa var det populärt att skriva in sig på enklare kurser för att få ett studentkort och därmed tillträde till studentpubarna som är kända för billig bira och dansanta damer. "Gräs och grönytor 5p" var en klassisk kurs och det var flera som var inskrivna just på den.

Det lät som en rätt lam kurs och man skrattade gott i tältet åt att det fanns en sådan kurs överhuvudtaget.

Men vi var unga o dumma.

Det finns ett sjukt stort behov av just denna kurs. Med mitt nyinförskaffade Säsongskort, så zappade jag runt mellan de allsvens
ka matcherna i onsdags. När jag kom till matchen mellan DIF och Gefle blev jag chockad. Först när jag såg löparbanorna och läktarna så insåg jag att de faktiskt spelade på Stockholm Stadion, min allra första tanke var att vaktmästaren hade kritat upp planen i Rålambshovsparken.

Allvarligt - hur man man tillåta att en plan i högsta serien i den populäraste sporten i Sverige får se ut som på Stockholm Stadion?

Inga trötta bortförklaringar om att det var snö i vintras eller något sådant duger. Den som är ansvarig för planen har misslyckats kapitalt och det är ingen vågad gissning att det är brist på kompetens som är orsaken.

Jag är gammalmodig och tycker att fotboll ska spelas på riktigt gräs. Okej, att det byggs plastgräsplaner för att förbättra träningsmöjligheter och för matcher i de lägre serierna - men en klubb i Allsvenskan måste kunna tillhandahålla en vettig gräsplan för match. Det borde vara en självklarhet!

Det klagas på att allsvenskan suger o spelet är katastrof. Visst, klagomålen är inte helt verklighetsfrämmande, men hur lätt är det att spela snabbt bra passningsspel när planerna ser ut som den på Stockholm Stadion just nu?

Det är ju t o m lättare att hitta en vettig person på HTH.

Det är dags att planägarna lär sig lite av golfklubbarna som har anställt utbildade banskötare och inte bara högstadie-dropouts på rostiga åkgräsklippare. Det är inte snutet ur näsan att fixa fina planer i ett land med vårt klimat, men det är långt ifrån omöjligt med lite kunskap och engagemang.

Fotnot: Bilden är tagen med min Samsung Omni strax innan premiärmatchen på Swedbank Stadion mellan MFF och ÖIS. En oklanderlig gräsplan!

Inga kommentarer: