torsdag, april 30

Three little pigs

Inte nog med att vi fått njuta av underbart vårväder den sista tiden - vi har dessutom fått en ny farsot att oroa oss för!

Livet leker!

Alltså, det är ju naturligtvis trist att människor blir sjuka osv men paniken är alltid kul att iakta. Masshysteri är det ultimata tecknet på att allt inte står rätt till i alla skallar. Man kan visserligen tycka att det är lite taskigt av media att stressa upp människor som inte kan sortera ut reella hot från rent nonsens. Läste den här sköna rubriken i en gratistidning över axeln på en medresenär på tunnelbanan igår:

"Var tredje svensk kan få svininfluensan!"

No shit! Ska jag passa på o rycka i några svaga nervtrådar, så skulle jag bestämt kunna påstå att ALLA svenskar kan få HIV. Vad jag vet så har man inte funnit att någon skulle vara immun mot den smittan, så det påståendet lär vara sant.

Rubriken i tidningen måste ju tydas som att 2/3 svenskar är immuna och därmed säkra - det skulle jag kalla goda nyheter, eller?

Nejdå, människor blir som vilda och munskyddstillverkarna säljer slut på sina lager snabbare än någonsin. Nu väntar vi bara på att man startar en urskiljningslös slakt på oskyldiga grisar i Västmanland för att man hittat en gris med en brun fläck på ryggen. Vem minns inte de två döda gräsänderna i Örebro under fågelinfluensans härjningar?

Visst, det är inte bra med en influensa som tar kål på en massa människor och jag skulle inte ta en restresa till Mexico just nu och sätta mig i ett väntrum på ett sjukhus för det goda kaffets skull.

Någon som vet hur många som dör varje år i Sverige i den "vanliga" influensan? Det är många många fler än det just nu bekräftade antalet döda i superinfluensan med det grisiga namnet över HELA världen.

Don't worry, be happy!

Inga kommentarer: