söndag, november 16

Härlitt! Halva helvetet hanterat!

November hamnar längst ner på min lista över favoritmånader. Jag är lite osäker på hur jag skulle placera de andra, men sommarmånaderna skulle väl komma i topp iaf. Helt klart är iaf att november är solklar jumbo.

Mårten Gås får räknas som schemaläggarens guldkorn i en annars vanligen dyster månad. Man får vara glad att november inte hamnar uppe på en knoge i det klassiska "dag per månad"-tricket man lärde sig i skolan.

Snacka om att gripa efter halmstrån.

Tiden går ju som bekant fortare när man har kul, så för att stöka över november lite snabbt o enkelt gäller det att aktivera sig! Personligen är jag stor filmälskare och tänker därför njuta av 4 biofilmer de närmaste två veckorna
- Bond, Madagaskar II, Max Payne och så då filmen som jag ser framemot klart mest Burn after reading av Coen-bröderna.

På gru
nd av torftigt utbud av bra film var det ett tag sedan jag gick på bio och suget är ruskigt stort nu. Senaste besöket var nog när jag såg No country for old men - en fullkomligt lysande film (även den signerad Joel & Ethan Coen). Om man inte sett den så bör man genast fälla upp paraplyet o rusa till närmaste videobutik för att hyra/köpa dvdn. Det är en blodig historia men skådespelarna är briljanta, dialogen skön och kamerahanteringen magnifik. Det ramlade inte oväntat in 4 Oscars, bla för bästa film, tidigare i år.

Max Payne kommer förmodligen att kamma noll på kommande Oscarsgala, men dataspelet som den är bas
erad på var ett fantastiskt spel när det släpptes 2001 och åtskilliga timmar tillbringades framför PS2:an. Möjligheten att i slow-motion kunna kasta sig åt sidan och samtidigt blåsa bort skurkar med hagelbrakaren var godis för en dataspelsnörd. Får se om Wahlberg kör några slow-motion moves i filmen.

Madagaskar kommer naturligtvis ses med engelskt tal, först o främst för att många skämt automatiskt går förlorade alternativ blir sämre i en översättning men också för att de amerikanska orginalrösterna är klart överlägsna de svenska, jämför Ben Stiller vs Björn Kjellman, Chris Rock vs Anders Lundin...å har man riktigt dåligt stäm så dyker säkert Sven Wollter upp i någon roll, vilket får en att spy upp popcornen.

Att sedan stökiga barn i de flesta fallen hamnar på den svenska visningen är spiken i kistan.

Quantum of Solace har fått rätt risig kritik men det som verkligen oroar mig är att jag inte hittar karaktären Q i rollistan. Han kan väl inte vara borttagen? Vem ska då ge Bond sköna gadgets? Craig funkar bra som Agent 007 för mig, trots att han är väldigt olik den James som jag växte upp med - nämligen Roger Moore. Octopussy var min första Bond-film och dessutom den första film jag överhuvudtaget såg på video. Härliga fredagkvällar när man hyrde film + moviebox på Shell under 80-talet!

Lite skillnad idag när man kan sitta på bussen o kolla på film i sin mobiltelefon.

I framtiden kommer man skjuta in filmen direkt i hjärnan så att man på en nanosekund kan tillgodogöra sig hela filmupplevelsen och slipper lägga onödig tid i biosalongen.

Jag är väl antagligen en bakåtsträvare o lite gammelmodig, men jag gillar doften av popcorn och tycker att det ska kännas lite speciellt att gå på bio - för bra film ska ses på bio för att upplevas på bästa sätt.

Inga kommentarer: