onsdag, november 5

Förvirrande monetärt system?

Bronsåldern är nog min favoritepok. Den känns lite underskattad där mellan stenåldern och järnåldern, sådär 1K år före nollstrecket.

I dagens tidsålder har vi ersatt bronset med information. Vi dränks dagligen av information i alla möjliga former vare sig vi vill eller ej. Det blir allt svårare att skilja korrekt information från falsk information. Eftersom vi är osäkra på om informationen vi har är rätt så måste vi basera våra beslut på magkänsla och vilken grad av förtroende vi har för informationskällan.

Bilförsäljare, Aftonbladet, SMHI & Glenn Hysen är typiska exempel på källor vars information man inte ska basera livsavgörande beslut på.

Easton Golf tillhör dessvärre också den kategorin.

Det finns få saker som stör mig så mycket som säljare som ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet. Jag förstår inte hur man ansikte mot ansikte med sin kund kan stå och säga att det är "dagsgreenfee och att man utan problem kan lira 36 hål per dag", när man i själva verket har ett avtal med berörd golfbana att det är max 27 hål som gäller och det finns klara restriktioner gällande starttider.

Inser man inte att bluffen kommer att avslöjas så fort kunden försöker spela 36 hål?

Felaktig information är irriterande, men också meningslös information är störande. Meningslös information försvårar bara att snappa upp viktig information.

I bussen mellan flygplatsen och hotellet gav reseledaren oss en hel del information - den mesta var meningslös och/eller felaktig skulle det visa sig.

Guldkornet var att vi uppmanades att titta på siffrorna på sedlarna när vi handlade. Det är nämligen så unikt i Tunisien att om man lämnar fram en tjuga, så ska man ha mer växel tillbaka än om man lämnar fram en tia! Enklaste sättet att skilja en tjuga från en tia var alltså, enl reseledaren, att kolla på siffrorna högst upp på sedeln. På tjugorna ska det stå "20" och på tiorna "10". Det här tipset tog bara 10 minuter att förklara så det inte skulle bli några missförstånd. Caramba!


Jag blev positivt överraskad över Eastons satsning på denna resa. De hade nämligen inte mindre än 4 reseledare på plats! Förra resan var de bara två, varav en var under upplärning. Men nej, det hjälpte inte att vara fyra. Osynligare reseledare får man leta efter.

En var dedikerad som "flygplatsansvarig" och syntes knappt till överhuvudtaget. Två damer syntes till i matsalen lite då och då samt varsin dag på första tee. Den enda manliga reseledaren hade uppdraget att samla in scorekorten efter tävlingsrundorna. Han avslöjade över en bira sista dagen att damerna inte gillade den uppgiften, så han som yngst fick ta det "slitgörat". Damerna spenderade nämligen istället dagarna åt att fixa priser till prisborden.

Prisborden var för övrigt bland de sämsta jag någonsin sett. Nej, rättelse - de var de sämsta jag sett. Jag vann en läckande olivolja som luktade död säl samt en pencil-bag för tex vintergolf. En kille i sällskapet vann en golfhandske, dessvärre i dammodell, som tur var satt vi under prisutdelningen nära en familj där en tjej lyckades vinna en herrhandske o de kunde byta med varandra. Slutet gott allting gott?

Återigen ska jag ge Easton lite free consulting.

Se till att säljare i butikerna VET vad som gäller på de olika resmålen för att undvika "omedvetna" lögner.

Fyra reseledare på plats är oerhört bra och ambitiöst! Men se till att de är aktiva och engagerar sig. Minst två bör finnas på plats på golfbanan under HELA dagen som support till resenärerna. Det ska vara en reseledare som är först till banan på morgonen och sist att lämna efter dagen.

En av dem kan vara baserad runt klubbhuset, första tee och artonde green, den andra bör sitta i en golfbil och cirkulera runt på banan. Hemligheten är att man egentligen inte behöver göra så mycket - utan nyckeln är att synas och iaf se ut som om man engagerar sig.

Anordnar man en tävling så ska man se till att löpa linan ut. Se till att deltagarna känner att det är något speciellt o inte bara vilken runda som helst. Dela ut reklampeggar, bollar whatever. Dela ut vattenflaskor efter nio hål. Ha en leaderboard på tionde tee. Fixa deltävlingar som "nearest pin" el "longest drive".

Med små medel som inte kostar speciellt mycket mer än lite extra engagemang skulle man enkelt kunnat gå ifrån osynliga amatörer till ruskigt proffsiga arrangörer.

PS - Måste förtydliga att jag är nöjd med min vecka i Tunisien trots byråkratiska tunisier och oengagerade researrangörer. Vädret var utomordentligt och en skön kontrast till det kalla regnet som tydligen flödade i Sverige. Övriga resedeltagare var mycket trevliga och det var skön stämning både på puben o banan. Tummen upp!

Inga kommentarer: