tisdag, januari 6

Ölands djurpark

Senast idag såg jag en bil parkerad på vår gata med ett litet ljusblått/rosa klistermärke på bakrutan som det stod "Baby ombord" på. Klistermärket innehöll naturligtvis också en logga för ett känt barntillbehörsproducerande företag.

Ok, vad ska detta klistermärke säga mig som utestående egentligen? Jag förstår själva orden och slutsatsen är att bilägarens familj innehåller minst ett litet barn och om jag ser bilen i trafiken kan den potentiellt därför innehålla barn. Men hur ska denna information påverka mig och hur ska jag agera?

Kanske vill bilägaren bara berätta för världen att de fått barn. Fine, jag är den förste att gratulera, även om jag inte bryr mig märkbart så länge jag inte känner bilägaren.

Men jag anar att det även kan ligga någon säkerhetstanke och varningssignal bakom påklistrandet av märket, dvs "snälla kör inte på oss, vi har ju ett barn i bilen", eller nåt sånt. Nu tror jag de flesta av oss helst vill undvika att bli påkörda vare sig man transporterar barn, ägg eller bara sig själv och man kör ju ytterst sällan på någon annan med flit.

Dessutom är klistermärket så litet att man under färd i princip måste ha kofångarkontakt för att kunna utläsa vad det står. Ur säkerhetsperspektiv vore det bättre om man satte en reflexväst på en docka och monterade denna på taket av bilen. Då kan jag nästan garantera att alla kommer att hålla ett betryggande avstånd. Crazy people on tour.

Men jag förstår föräldrarnas logik till viss del - kan det här klistermärket rädda livet på mitt barn, så är det naturligtvis värt att använda trots att man förfular bilen.

Någon direkt statistik kan jag väl inte grunda mig på, men jag tror inte det magiska klistermärket har sänkt antalet krockar nämnbart - de enda som verkligen vinner något på fenomentet är företaget som får en gratis reklamplats.

Jag vill inte såga bilägarna med klistermärkna, utan det skulle vara intressant att få reda på vad de tänkte inför påklistringen. Det finns säkert en mängd olika förklarande tankar.

Det enda klistermärke som skulle få sitta på min kärra är tigermärket från Ölands djurpark - om jag hade en V70 alltså. Men det är ju å andra sidan ett fulsnyggt klistermärke som borde finnas som tillbehörsval direkt från Volvofabriken...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev jätteledsen över att dom satt ett fult klistermärke på min bakruta. Jag skrev ett mail till dom där jag sa att dom inte har rätt att sätta sin reklam på min bil. Dom svarade att då dom satt upp en skylt om detta har dom rätt till detta. Då svarade jag att med den logiken har jag rätt att tagga hela eran djurpark om ni inte uppmärksammar varningen på min t-shirt. Ölands Djurpark svarade med att polisanmäla mig för olaga hot. Jag vet inte vad man ska säga om detta. Jag har pratat med en del människor som jobbar där och inser att dom varken behandlar anställda eller djur särskilt bra. Det enda man kan göra är att sluta sponsra deras verksamhet. Det finns vettigare aktiviteter runt om i landet.

Unknown sa...

Polisanmäl parken för skadegörelse. Enligt polisen ska märket vara lätt att ta bort men om inte är det skadegörelse och bör anmälas. Jag pratade med dem idag. Polisen bad mig återvända och be parkoersonal ta bort märket samt att informera parkpersonalen om deras märken sitter som sten. Om mörket kräver speciella verktyg eller medel eller lämnas in för behandling för att tas bort så bör det polisanmälas.