tisdag, oktober 21

Sydafrikanskt tips

Jag besökte en inrättning styrd av Anitra Steen i lördags. Ni hajjar säkert att jag inte var hemma hos godsägare Persson, även om ett sådant besök skulle varit klart intressant. Hur klarar den gamle sossen och arbetarpojken övergången till de välbärgade i överklassen, som han bekämpat och utmålat som stora utsugare under hela sin karriär?

I lördags fick jag nöja mig med att besöka Systembolaget på Odenplan.


Vi skulle svänga ihop en marockansk lammgryta senare på kvällen och behövde således passande druvsaft. Jag bannade mig själv för att jag väntat med inköpet till lördag eftermiddag, eftersom butiken var smockfull och köerna var något längre än jag önskat. Nöjt noterade jag dock att försäljningen av Sofiero inte verkade minska och min tidigare gissning på föräljningstopplista står oförändrad. Flera drängfyllor och uppkastningar skulle denna lördag ha sitt urspung från den blåa burken.

Jag gillar att
testa nya viner så jag högg tag i första bästa khaki-skjorta och berättade vad jag var ute efter. Rekommendationen blev en Allesverloren (Shiraz, Sydafrika). Namnet drog ju inte direkt upp förväntningarna - men allt (mina 99kr x 2) var inte förlorat utan tvärtom var det ett utmärkt vin till den ganska söta lammgrytan.

Det är just den här kompetensen att ge bra råd och det breda sortimentet som gör att jag gillar Systembolaget, iaf till nästa gång jag är ute efter ett schysst portvin...

Inga kommentarer: