måndag, maj 4

Lilla kommunikationsskolan

När jag började plugga i mitten av nittiotalet så blev vi i klassen tilldelade varsin e-postadress. Det var inte helt snutet ur näsan hur man skulle aktivera den och ärligt talat så såg jag inte mycket poäng i mailandet - alla jag kände med mailadress var tvunga att ta sig till samma datorsal för att skicka och läsa.

Dessutom sa kommunikationsminister Usman att internet var en fluga som skulle blåsa över, så jag avvaktade med att få adressen aktiverad hos skolans IT-support som hade öppet tisdagar udda veckor mellan kl 11.30 och 11.45.

Vår lärare var dock lite mer i framkant och tvingade in oss i maileriet genom att endast redovisa resultaten på tentan via ett mail. Rätt slugt.

Idag känns det nästan orimligt att inte e-mail och internet som företeelse var mer utbrett på den tiden - nu är man ju socialt handikappad utan sin mail och 95% av informationsintaget kommer via nätet.

Trots att de flesta av oss skickat tusentals mail de senaste åren så finns det skrämmande många som inte verkar förstå vissa funktioner riktigt. Därför publicerar jag en kortare förklaring här.

1) Reply (svara) betyder som de flesta förstår att man skickar tillbaka ett svar till avsändaren.

Reply All (svara alla) verkar vara lite svårare att hajja. Det betyder att man skickar till avsändaren plus alla andra som var kopierade på mailet. Innan man klickar på denna knapp så bör man ta sig en allvarlig funderare om alla verkligen är intresserade av eller bör få det svar man ämnar skicka iväg.

Tex om du jobbar på ett större företag och det kommer ett utskick med information om en kommande konferens - svara då inte alla att du helst om möjligt vill ha vegetarisk lunch eller när en systemansvarig skickar ett mail och ber de som har problem med åtkomsten till systemet höra av sig till honom/henne - svara då inte till alla att det funkar finfint för dig.

2) Urgent (viktigt). Jag vet. Det är helt ologiskt. Men det är endast mail som är brådskande eller ytterst viktiga som bör få denna stämpel. Visst är det förvirrande? Men efter ett tag så går det faktiskt att förstå.

3) Subject (ämne). Många sitter med mailkorgar som är mer eller mindre oöverskådliga. Ett mail utan subject eller med något helt intetsägande på ämnesraden underlättar ju inte direkt hanteringen. Det är lika begåvat som att döpa sina inspelade kassettband till Blandband eller nåt sådant.

Nu ska jag fetta till det med en kiwi - over and out!

Inga kommentarer: