måndag, juni 1

Högtryck på tryckeriet

EU-val på söndag.

Jippie.

Jag tycker att det är viktigt att man tar tillfället i akt och utnyttjar sin medborgerliga rätt att påverka.

Men jag tycker å andra sidan att man ska lägga ner hela EU-valet.

Vi med rösträtt röstar var fjärde år fram en riksdag och regering i Sverige. Den framröstade politikerskaran ska sedan styra Sverige fram till nästa val. Varför är det då inte en av riksdagens uppgifter att tillsätta svenska representanter i EU-parlamentet? Varför ska vi rösta igen?

Är det inte rimligt att tro att man stödjer samma politik både internationellt och nationellt? Vore det inte sjukt konstigt om vi hade total blå majoritet i riksdagen, men alla svenskar i EU-parlamentet var rödgröna? Eller tvärtom för den delen...

Om jag hört rätt så brukar väl röstdeltagandet vara pinsamt lågt vid dessa EU-val och det kanske är ett tecken på att man ska förändra processen? Intressent verkar ju inte riktigt finnas där.

Jag tycker det vore bra om riksdagspolitikerna snäppte upp sig och gjorde det de är framröstade att göra - dvs ta beslut och leda landet.

Det skulle spara in miljoner i kampanjpengar som kan användas på ett mer konstruktivt sätt och vi skulle slippa konfettibombas med valsedlar och propagandabroschyrer på våra gator och torg.

Men ok, jag får väl bege mig till röstbåset.

1 kommentar:

CO sa...

Håller fullständigt med!!!!