fredag, februari 4

Sensationella avslöjanden!

Tänkte ta mig ur bloggskuggan som jag tillbringat det senaste halvåret i. Galet mycket har hänt som borde kommenterats, ifrågasatts, hyllats & hånats, men jag har legat på latsidan å låtit udda vara jämnt.

Glatt kan jag dock konstatera att det inte bara är jag som varit i dvala. Väl valda medier har dundrat ut sensationer den senaste tiden som möjligen skulle ha ett nyhetsvärde på 80- eller 90-talet. 

Det är i skrivande stund år 2011.

För några veckor sedan avslöjar en forskare (?) att IKEA-butikerna är strategiskt utformade för att kunden ska köpa så mycket som möjligt. Ursäkta? Denna enorma upptäckt som Alan Penn vid Univeristy College of London står bakom väcker ju en del frågor.

Vem betalar Alan Penns lön och varför? Det har väl varit allmänt känt hur länge som helst att en varas placering i butik påverkar försäljning. Bara den naivaste kan tro att det är en slump att godiset är vid kassorna. 

Utan lön har jag gjort min egen lilla forskning och kan nu helt kostnadsfritt avslöja för butiksägare hur man kan få en svårsåld vara att bli mer intressant. Det hela är mycket enkelt. Du placerar en kille eller tjej med en kundvagn framför hyllan med de svårsålda produkterna - intresset kommer genast att skjuta i höjden! 

Garanterat! 

Forskningen har jag genomfört med en rad undersökningar i diverse livsmedelsbutiker i huvudstaden. I väntan på att min fru ska springa o hämta en vara har jag tillfälligt parkerat mig och min kundvagn. För att vara så lite i vägen som möjligt har jag valt en parkering vid en hylla med helt osäljbara produkter, tex frystorkade nässlor, påsar med blandade E-ämnen, surströmming etc. Förvånande nog blev min blotta närvaro vid denna hylla som en magnet för flertalet andra kunder som genast var tvungna att spana igenom vad som fanns på denna numera halvt dolda hylla. Kombinera denna mänskliga magnet med ett psykologiskt svårtemotståndligt erbjudande tex 3-för-2, så kan man ta det hela vägen från iskallt till intressant till köp.

Aftonblaskan slår till och avslöjade här i dagarna en andra sensation - att det kan vara dumt att lämna ut sitt kortnummer alternativt personnummer på internet. Nähä?

Närmaste veckan förväntar jag mig följande avslöjanden:
  1. Det kan vara kostsamt att använda sin mobil utomlands! Gärna i kombination med någon snyfthistoria om en stackars familj som kom väldigt långt bak i kön när Gud delade ut hjärnor.
  2. Skicka inte stora summor till nigerianska prinsar i exil! Även om erbjudandet i mailet är väldigt lockande.
  3. Liraren på trottoaren med tre muggar och en kula är inte fr Svenska Spel!
Over and out!

1 kommentar:

Kusinvitamin sa...

Skönt att du är tillbaka. Vissa saker får bara inte passera utan vidare kommentar. Och E uppskattar fotbollsinläggen. ;)