onsdag, februari 10

Fantasilöst...

Det är ett synnerligen lyckat koncept att dra iväg till solen i februari. Det funkar som en välförtjänt belöning för att man lyckats överleva prövningen det innebär att vara bosatt i Sverige mellan Mårten Gås och tjugondag Knut, men också som en välbehövlig energipåfyllning inför slutspurten mot uthärdligare tider.

Tre pockets har städats av under första veckan på Gran Canaria. Tyvärr gör jag väl inte direkt vågen för någon.

Mons Kallentoft är ordentligt kritikerrosad om man ska tro de säljande citaten på böckernas utsida.

"Skippa Stieg Larsson, Kallentoft är bättre."

I beg to differ...

Jag har precis avslutat bok ett och två i Mons serie om Malin Ström, Linköpings kvinnliga motsvarighet till Ystads Kurt och Oslos Harry. Jag sitter stum av beundran inför Mons totala brist på fantasi när det gäller miljöbeskrivningar. Första boken (Midvinterblot) utspelar sig den kallaste av vintrar i Linköpings historia och halva boken beskriver hur jewla kallt alla karaktärerna tycker att det är. Eftersom Aftonbladet och andra litteraturexperter gett stående ovationer, så behåller Mons konceptet fast med en tvist i andra boken. Gissa om det är varmt i "Sommardöden"...

Jag såg att det tredje boken heter "Höstoffer" och jag ser med spänning fram emot hur Malin Fors ska tackla de fasansfullt gula löven och det evinnerliga regnet.

Midvinterblot är bedrövlig och får en överkryssad vokal, Sommardöden är något bättre och får en halv konsonant i betyg.

"Dumskallarnas sammansvärjning" (John Kennedy Toole) blev jag verkligen sugen på att läsa efter att läst boktipset på pocketshop.se. Det är en ruskigt speciell bok om en ruskigt speciell karaktär. Humorn är bitvis riktigt riktigt vass, men bitvis känns det som att man börjat vid fel hundöra och läser om samma text igen. Boken är dock inte katastrofal och jag skulle inte kasta mig över och försöka stoppa någon som var i färd med att köpa den.

Vecka två har jag tänkt klippa tre Ian Rankins och eftersom någon obskyr kritiker på Veckans Affärer hävdat att Ian "kanske är världens bäste deckarförfattare" och därmed naturligtvis fått sina visdomsord stämplade på utsidan av böckerna, så är mina förväntningar skyhöga. Eller?

1 kommentar:

Damma sa...

LOL som man säger på IT-ska..

Hoppas att ni har det kanon och att det inte är vädret som gör att du plöjer pockets! :-)

Hälsa!!

Fredrik